De projecten Bermudadriekhoek

De Bermudadriehoek van projecten is iedereen in de kantoortuin bekend: tijd, kwaliteit en budget. Linksom of rechtsom zijn dit de befaamde knoppen om aan te draaien voor ieder project. Maar hoe gaat dat nou in verschillende type ondernemingen in zijn werk?

Overheid

Bij de overheid is het eigenlijk simpel. Je hebt een deadline, maar die mis je continu waardoor je project alsmaar langer duurt zonder dat iemand dat écht interesseert. Kijk naar de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Geld speelt geen rol. Wanneer eenmaal een eerste zakje centjes uitgegeven is, kan men ongelimiteerd bij de burger geld pinnen. De kwaliteit is waanzinnig hoog. Denk maar eens aan onze dijken en wegen – België, kijken we mee? 

Midden- en kleinbedrijf (MKB)

In het MKB is het heel wat anders dan bij Ome Overheid. Zo is er nergens geld voor, nergens tijd voor, maar moet de kwaliteit waanzinnig hoog zijn. Want het MKB kan zich niet permitteren dat klanten weglopen, dus moet zij hoge waarde blijven leveren. In tegenstelling tot andere partijen in dit lijstje. 

Hippe startups

Je bent geen startup zonder mannen met knotjes, havermelk latte’s en avocado op brood. Daar komt bij dat je nergens tijd voor hebt: je bent hip en snel, alles moet gisteren. Je hebt ongelimiteerd budget want investeerders houden van hippe startups en willen graag aandelen in het nieuwe Google. En waar koop je anders die kamerplanten van voor op je deelkantoor? De kwaliteit is samen te vatten zoals het Goede Doel het zingt: een pakketje schroot met een dun laagje chroom.

Middelgrote bedrijven

In een wereld waarin consolidatie centraal staat en je alsmaar groter moet zijn, moeten middelgrote bedrijven vechten voor bestaansrecht. Ze krijgen geen tijd om mee te gaan met de nieuwste trends. Hoewel ze aanzienlijk meer budget hebben dan het MKB, is het nét niet toereikend. Al is de kwaliteit nét voldoende om niet overgenomen te worden.

Beursgenoteerde ondernemingen

Bij de grootsten van de wereld draait het om waarde. Waarde voor de aandeelhouder  welteverstaan. Er is nooit tijd tijdens projecten, want de aandeelhouder wil resultaat zien. Er is ruim budget, al helemaal voor de nodige heisessies en borrels. Kwaliteit doet er niet toe, zolang de aandeelhouder maar gepaaid wordt.

Bureaus

Consultancy- en marketingbureaus zijn een categorie apart. Zo bestaat tijd niet voor deze mensen. Ze werken dag en nacht. Weekenden. Kerst. En is ieder jaar een schrikkeljaar waarin ze een dag extra krijgen om te werken. Budget is fluïde: om de opdracht binnen te halen doen ze vrijwel alles voor een schouderklopje, daarna kost iedere komma een tientje. De kwaliteit is over het algemeen waanzinnig hoog. Zeker van de PowerPoint-presentaties, want dat is hun core business.

Volgende
Volgende

Het (management)oog van Sauron